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राजा दशरथ के पुत्र जो सुमित्रा के गर्भ से उत्पन्न हुए थे:"लक्ष्मण शेषावतार माने जाते हैं" Synonyms: लक्ष्मण, लखन, लछमन, सौमित्र, सोमित्रि, त्रैमातुर, अहीश, | |
एक प्रसिद्ध वैष्णव आचार्य जिन्होंने श्रीवैष्णव संप्रदाय का प्रवर्त्तन किया था:"रामानुज का जन्म संवत् दस सौ तिहत्तर में हुआ था" Synonyms: मीमांसक, |
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1. | Pashupatba Shaivisrn was striving hard to become popular , and this along with the Shrivaishnavism of Ramanuja posed a serious threat to Jainism . पाशुपत शैव धर्म लोक-प्रिय होने की बहुत कोशिश कर रहा था.पाशुपत और रामानुज के श्री वैष्णव धर्म से जैन धर्म को गम्भीर खतरा था . | |
2. | Ramanuja based his teachings like Shankaracharya on the Vedanata , the philosophy of the -Upanishads . रामानुज ने शकराचार्य के समान अपनी शिक्षाओं को उपनिषद् के दर्शन वेदांत पर आधारित किया , किंतु उन्होने उसकी व्याख़्या पूर्णरूपेण भिन्न तरीके से की . | |
3. | The two bas-relief replicas in miniature on either flank of the facade of the Ramanuja mandapa cave-temple are likewise ekatala , Nagara forms , but with their cella empty . रामानुज मंडप गुफा मंदिर के अग्रभाग के दोनों पार्श्वो पर दो नक़्काशीदार लघु प्रतिकृतियां एकतल , नागर रूप विधान के अनुरूप हैं , किंतु उनका गर्भगृह खाली है . | |
4. | Bhakti was popularised in northern India by Ramada , the famous saint of the Ramanuja school who probably lived from the end of the fourteenth to the middle of the fifteenth century . भक़्ति आंदोलन को उत्तर भारत में रामानुज संप्रदाय के प्रसिद्ध संत रामानंद ने लोकप्रिय बनाया , जो संभवत : 14वीं शताब्दी के अंत के समय से 15वीं शताब्दी के मध्यकाल तक जीवित Zरहे . | |
5. | The Varaha mandapam and the Adivaraha cave-temples have each a single shrine-cell while the Mahishamardini and the Ramanuja mandapams have three shrine-cells in them ; the Koneri mandapam has five in a row behind the mandapam . वाराह मंडपम और आदिवराह गुफा में एक एक गर्भगृह है , जबकि महिषमर्दिनी और रामानुज मंडपमों में तीन तीन गर्भगृह है और कोनेरी मंउपम में मंडपम के पीछे एक पंZक़्ति में पांच गर्भगृह हैं . | |
6. | Of these we will mention Ramanuja who raised the cult of Bhakti to the level of an independent religion and helped it to conquer the minds of the people throughout India from the south to the north . इनमें से हम रामानुज का उलऋ-ऊण्श्छ्ष्-लेख करेगें , ऋनऋ-ऊण्श्छ्ष्-होनें भकऋ-ऊण्श्छ्ष्-ति संप्रदाय को एक सऋ-ऊण्श्छ्ष्-वतंत्र धर्म के सऋऋ-ऊण्श्छ्ष्-तर तक ऊंचा उठाया और दक्षिण से उ | |
7. | The bas- relief sculptures of Durga on the south and Gajalakshmi on the north side walls of the Ramanuja mandapam have been totally chiselled off in later times by the Vaishnava occupants as also the three shrine fronts and their dvarapalas of this original triple- celled Siva cave-temple . रामानुज मंडपम की दक्षिणी दीवार पर दुर्गा की और उत्तरी दीवार पर गजलक्ष्कमी ( ? ) की उत्कीर्णित मूर्तियां परवर्ती काल में आधिपत्य रखने वाले वैष्णयों द्वारा नष्ट कर दी गईं.साथ ही इस मूल रूप से तीन कक्षों वाले शिव गुफा मंदिर के अग्रभाग और उनके द्वारपाल भी नष्ट कर दिए गए . | |
8. | The prastara of the shrine front abuts on the mandapa ceiling . There are eight such cave-temples in various stages of completion : the Koneri mandapam , the Varaha mandapam , the Mahishamardini mandapam -LRB- locally called Yamapuri mandapam -RRB- , an unfinished cave-temple next to the Koneri mandapam , the Pancha-Pandava mandapam , the Adivaraha cave-temple called Paramesvara Mahavaraha Vishnu-griha in its inscriptions and the Ramanuja mandapam . Of these the Varaha and Ramanuja mandapams have undivided mandapas while the Koneri mandapam and the Adivaraha cave-temple have their mandapas divided into ardha- and mukha-mandapas by an inner line of pillars . इस प्रकार के आठ गुफा मंदिर निर्माण के विभिन्न चरणों में है-कानेरी मंडपम , बराह मंडपम , महिषमर्दिनी मंडपम ( स्थानीय नाम यमपुरी मंउपम ) , कोनेरी मंडपम के निकट एक अधूरा गुफा मंदिर , पंचपांडव मंडपम , आदिवराह गुफा मंदिर जिसे उसके शिलालेख में परमेश्वर महावराह विष्णुगृहम कहा गया है और रामानुज मंडपम और आदिवराह गुफा मंदिर के मंडप स्तंभों की एक भीतरी पंक्ति द्वारा अर्ध और मुख मंडपों में विभाजित हैं . | |
9. | This synthesis , in effect , resulted , after due growth during the five succeeding centuries -LRB- between the eighth and the thirteenth -RRB- , in the contribution of the south to the common heritage of India of unique forms and concepts , for example , the form and concept of Siva as Nataraja and Dakshinamurti , Devi as Lalita , the bhakti cult of the Nayanmars and Alvarsthe Saiva and Vaishnava hagiologistsand the great philosophies of Advaita , Visishtadvaita and Dvaita of Sankara , Ramanuja and Madhva . यह संश्लेषण लगभग पाँच सदियों-आठवीं से तेरहवीं सदी तक के आदान प्रदान से संभव हुआ , जिसमें दक्षिण ने समस्त देश की संस्कृति को बहुत कुछ दिया.उदाहरणार्थ शिव की नटराज अथवा दक्षिणमूर्ति के रूप में संकल्पना , देवी की ललित के रूप में पूजा , भक़्ति धारा के नयनमार तथा आलवारों की गरिमा , वैष्णव संतचरित लेखकों का अवदान तथा अद्वैत , विशिष्टाद्वैत , तथा द्वैत दर्शन-जिन्हें दक्षिण क आचार्यो शंकर , रामानुज तथा मध्व ने प्रतिपादित किया.कांलातर में इसी प्रकार दक्षिण भारत ने जैन तथा बौद्ध धर्मों को बहुत गहराई तक प्रभावित किया . | |
10. | This synthesis , in effect , resulted , after due growth during the five succeeding centuries -LRB- between the eighth and the thirteenth -RRB- , in the contribution of the south to the common heritage of India of unique forms and concepts , for example , the form and concept of Siva as Nataraja and Dakshinamurti , Devi as Lalita , the bhakti cult of the Nayanmars and Alvarsthe Saiva and Vaishnava hagiologistsand the great philosophies of Advaita , Visishtadvaita and Dvaita of Sankara , Ramanuja and Madhva . यह संश्लेषण लगभग पाँच सदियों-आठवीं से तेरहवीं सदी तक के आदान प्रदान से संभव हुआ , जिसमें दक्षिण ने समस्त देश की संस्कृति को बहुत कुछ दिया.उदाहरणार्थ शिव की नटराज अथवा दक्षिणमूर्ति के रूप में संकल्पना , देवी की ललित के रूप में पूजा , भक़्ति धारा के नयनमार तथा आलवारों की गरिमा , वैष्णव संतचरित लेखकों का अवदान तथा अद्वैत , विशिष्टाद्वैत , तथा द्वैत दर्शन-जिन्हें दक्षिण क आचार्यो शंकर , रामानुज तथा मध्व ने प्रतिपादित किया.कांलातर में इसी प्रकार दक्षिण भारत ने जैन तथा बौद्ध धर्मों को बहुत गहराई तक प्रभावित किया . |
Posted on 21 Dec 2024, this text provides information on Words Starting With र in Hindi-English related to Hindi-English. Please note that while accuracy is prioritized, the data presented might not be entirely correct or up-to-date. This information is offered for general knowledge and informational purposes only, and should not be considered as a substitute for professional advice.
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