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व्यक्तिगत idiosyncrasy personal account individual | ||
स्वतंत्रता detachment self-support originality | ||
1. | Amendments were made on the bills which denied personal freedom and legal security for the citizens. १७९१ में राज्यों ने अधिकार विधेयक को पारित किया संविधान में वे दस संशोधन करने के लिए जो व्यक्तिगत स्वतंत्रता और कानूनी सुरक्षा की सीमा के संघीय प्रतिबंधों को निषिद्ध कर दे। | |
2. | While they released unlimited individual initiative and ushered in the industrial revolution in the former country , they foredoomed all chances of survivial for India 's industries . जहां उन्होंने इंग़्लैंड में असीमित व्यक्तिगत स्वतंत्रता देकर औद्योगिक क्रांति में कदम रखा वहां भारतीय उद्योगों के जीवन को अंधकारमय कर दिया . | |
3. | In 1791, The human rights were declared, which put restrictions on individual and group activities in relation with Law. १७९१ में राज्यों ने अधिकार विधेयक को पारित किया संविधान में वे दस संशोधन करने के लिए जो व्यक्तिगत स्वतंत्रता और कानूनी सुरक्षा की सीमा के संघीय प्रतिबंधों को निषिद्ध कर दे। | |
4. | In 1791, the States passed the “”Bill of Rights“” for making the Ten(10) constitutional amendments which proscribed the Federal restrictions of “”Individual Liberty and Legal Protection“”. १७९१ में राज्यों ने अधिकार विधेयक को पारित किया संविधान में वे दस संशोधन करने के लिए जो व्यक्तिगत स्वतंत्रता और कानूनी सुरक्षा की सीमा के संघीय प्रतिबंधों को निषिद्ध कर दे। | |
5. | In 1891, the States passed the Bill of Rights to make the ten amendments in the Constitution which would prohibit the restrictions imposed by the Congress on the limits of individual freedom and legal protection. १७९१ में राज्यों ने अधिकार विधेयक को पारित किया संविधान में वे दस संशोधन करने के लिए जो व्यक्तिगत स्वतंत्रता और कानूनी सुरक्षा की सीमा के संघीय प्रतिबंधों को निषिद्ध कर दे। | |
6. | Lack of ideology : The sloganeering and conspiracy theories that dominate Middle Eastern discourse are largely absent from crowds gathered outside of government installations demanding an end to stagnation, arbitrariness, corruption, tyranny, and torture. विचारधारा का अभाव: सरकारी संस्थानों के बाहर एकत्र हुए लोग जो कि ठहराव के विरुद्ध, व्यक्तिगत स्वतंत्रता की माँग के साथ ,भ्रष्टाचार और उत्पीडन के विरुद्ध माँग कर रहे हैं उनमें मध्य पूर्व के समाज में आम तौर पर व्याप्त नारेबाजी और षडयंत्रकारी धारणाओं का अभाव दिखाई देता है। | |
7. | Some of the fundamental rights like ' equality before law and equal protection of all laws ' -LRB- article 14 -RRB- , protection in respect of conviction for offences -LRB- article 20 -RRB- , protection of life and personal liberty -LRB- article 21 -RRB- , protection against arrest and detention in certain cases -LRB- article 22 -RRB- , freedom of religion -LRB- articles 25-28 -RRB- etc . विधि के समक्ष समानता तथा सभी विधियों का समान संरक्षण ( अनुच्छेद 14 ) , अपराधों के लिए दोषसिद्धि के संबंध में संरक्षण ( अनुच्छेद 20 ) , जीवन तथा व्यक्तिगत स्वतंत्रता का संरक्षण ( अनुच्छेद 21 ) , कुछ दशाओं में गिरफ्तारी और निरोध से संरक्षण ( अनुच्छेद 22 ) , धर्म की स्वतंत्रता ( अनुच्छेद 25-28 ) जैसे कुछ मूल अधिकार सभी व्यक्तियों ' को सुलभ हैं . | |
8. | MAX RIVERS Shutesbury, Massachusetts To the Editor: Daniel Pipes argues that the conflict in which America is now engaged is not-to use Samuel P. Huntington's term-a “clash of civilizations” between Islam and the West. Mr. Pipes takes a more optimistic view, seeing the conflict primarily as an internecine affair between radical and moderate Muslims. As he points out, Islamists are no less vicious in eradicating dissent among their coreligionists than in their enmity toward the West. Islamism, he suggests, is just another ideology, like Soviet Communism. Given adequate time, commitment, and resources, it too can be contained until its eventual demise. परंतु इस्लामी विश्व में आंतरिक विरोध की बात स्वीकार कर लेने से भी हट्टिंगटन की धारणा खंडित नहीं होती। यदि इस्लामी कट्टरपंथी जिस जुनून से अन्य मुसलमानों की विविधता और व्यक्तिगत स्वतंत्रता के साथ मार पीट कर रहे हैं वही यह सिद्ध करने के लिये पर्याप्त है कि उनकी सभ्यता और हमारी सभ्यता में संघर्ष है। | |
9. | Islam's problem is less its being anti -modern than that its process of modernization has hardly begun. Muslims can modernize their religion, but that requires major changes: Out go waging jihad to impose Muslim rule, second-class citizenship for non-Muslims, and death sentences for blasphemy or apostasy. In come individual freedoms, civil rights, political participation, popular sovereignty, equality before the law, and representative elections. इस्लाम की समस्या यह कम है कि वह आधुनिकता विरोधी है इसकी अधिक समस्या यह है कि यहाँ आधुनिकीकरण की प्रक्रिया आरम्भ नहीं हुई है। मुसलमान अपने धर्म को आधुनिक बना सकते हैं परंतु उसके लिये कुछ प्रमुख परिवर्तन करने होंगे- मुस्लिम शासन की स्थापना के लिये जिहाद छेड्ने का सिद्धांत त्यागना होगा, गैर मुसलमानों के लिये द्वितीय श्रेणी की नागरिकता और ईशनिन्दा या धर्मद्रोह के लिये मृत्युदण्ड भी त्यागना होगा। व्यक्तिगत स्वतंत्रता की बात करें, नागरिक अधिकार, राजनीतिक भागीदारी, लोकप्रिय सम्प्रभुता, विधि के समक्ष समानता और प्रतिनिधित्वकारी चुनाव। | |
10. | Jasser and I replied to this catalogue of inaccuracies (military juntas led to 9/11?) and wishful thinking (true believers will compromise on their goals? a tidal wave of Iraqi Islamists became liberals?) by stating first that ideologues are “dictators on steroids” who don't moderate upon reaching power but dig themselves in, building foundations to remain indefinitely in office. Second, ideologues neglect the very issues that our opponents stressed - security and jobs - in favor of implementing Islamic laws. Greedy dictators, in contrast, short on ideology and vision, do not have a vision of society and so can be convinced to move toward economic development, personal freedoms, an open political process, and rule of law (for example, South Korea). जासेर और मैंने इस सर्वथा त्रुटिपूर्ण सूची का उत्तर दिया ( कि सैन्य शासकों के चलते 11 सितम्बर की घटना घटी) और इस आशावादी सोच का उत्तर भी दिया ( वास्तविक आस्थावान अपने उद्देश्य के साथ समझौता करेंगे? इराकी इस्लामवादियों की बडी संख्या उदारवादी हो गयी है?) और इस क्रम में अपना पहला तर्क रखा कि इस्लामवादी विचारक “ नशीली दवा के रूप में तानाशाह है” जो कि सत्ता प्राप्त करने के उपरांत नरम नहीं होते वरन उसे खोद डालते हैं और ऐसा आधार निर्मित करते हैं कि सत्ता में शास्वत रूप से रह सकें। दूसरा,विचारक उन मुद्दों की उपेक्षा करते हैं जो कि हमारे विरोधी उठा रहे हैं , विचारक इस्लामी कानून लागू करने के पक्ष में सुरक्षा और रोजगार की उपेक्षा करते हैं। इसके विपरीत लोभी तानाशाह विचारधारा के स्तर पर अल्पकालिक होते हैं और समाज को लेकर उनकी कोई सोच नहीं होती और इस कारण उन्हें आर्थिक विकास, व्यक्तिगत स्वतंत्रता, राजनीतिक प्रक्रिया आरम्भ करने और कानून का शासन स्थापित करने के लिये समझाया जा सकता है ।( उदाहरण के लिये दक्षिण कोरिया) । |
Posted on 15 Nov 2024, this text provides information on Words Starting With व in Hindi-English related to Hindi-English. Please note that while accuracy is prioritized, the data presented might not be entirely correct or up-to-date. This information is offered for general knowledge and informational purposes only, and should not be considered as a substitute for professional advice.
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